W czerwcu 2016 r. FSB wydała wytyczne uzupełniające dotyczące opracowywania skutecznych strategii i planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji dla ubezpieczycieli o znaczeniu systemowym. Jednocześnie w listopadzie 2019 r. IAIS przyjął Podstawowe Zasady Ubezpieczeń dla wszystkich zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji, wspólne ramy dla grup ubezpieczeniowych prowadzących działalność międzynarodową określające szczegółowo normy dotyczące prewencyjnego planowania naprawy.
Zgodnie z IRRD przewiduje się przygotowywanie prewencyjnych planów naprawy (pre-emptive recovery plans) oraz planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (resolution plans).
O ile tworzenie pre-emptive recovery plans będzie domeną podmiotów rynku ubezpieczeniowego, to za tworzenie planów resolution odpowiedzialne będą organy resolution w poszczególnych krajach. W przypadku Polski będzie to BFG.
Plan resolution jest tworzony dla zakładu niezależnie od jego aktualnej sytuacji finansowej.
Plany resolution powinny zawierać:
- streszczenie głównych elementów planu;
- streszczenie istotnych zmian w jednostce, które miały miejsce od czasu przedłożenia ostatnich informacji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
- wskazanie, w jaki sposób można w koniecznym zakresie prawnie i gospodarczo oddzielić od innych funkcji funkcje krytyczne i główne linie biznesowe, aby zapewnić ich ciągłość z chwilą upadłości zakładu;
- wskazanie aktywów, co do których przewiduje się, że mogłyby służyć jako zabezpieczenie;
- prognozowany harmonogram realizacji każdego istotnego aspektu planu;
- szczegółowy opis oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w tym ocenę wykonalności i wiarygodności likwidacji w ramach standardowego postępowania upadłościowego, zgodnie z art. 13;
- opis wszelkich środków wymaganych zgodnie z art. 15 w celu zajęcia się przeszkodami dla możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, stwierdzonymi w wyniku oceny przeprowadzonej zgodnie z art. 13, lub usunięcia tych przeszkód;
- wyjaśnienie, w jaki sposób możliwości restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji można by finansować bez zakładania jakiegokolwiek nadzwyczajnego publicznego wsparcia finansowego poza skorzystaniem, w miarę dostępności, z ubezpieczeniowych systemów gwarancyjnych lub z dowolnych mechanizmów finansowania;
- szczegółowy opis poszczególnych strategii restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, które mogłyby zostać zastosowane w przypadku poszczególnych możliwych scenariuszy i mających zastosowanie harmonogramów;
- opis krytycznych wzajemnych zależności;
- analizę wpływu planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na pracowników jednostki, w tym ocenę wszelkich związanych z tym kosztów, oraz opis przewidywanych procedur konsultacji z pracownikami podczas procesu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, z uwzględnieniem, w stosownych przypadkach, krajowych systemów dialogu z partnerami społecznymi;
- plan komunikacji z mediami i ogółem społeczeństwa;
- opis podstawowych operacji i systemów do utrzymania ciągłości funkcjonowania procesów operacyjnych jednostki;
- w stosownych przypadkach, wszelkie opinie wyrażone przez jednostkę w związku z planem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.