Przejdź do menu Przejdź do treści

Jaka będzie wysokość gwarancji dla środków pieniężnych zgromadzonych w dwóch bankach lub kasach, gdy te banki lub kasy się połączą?

W podmiocie powstałym po połączeniu dwóch banków lub dwóch kas, deponentowi przysługuje ochrona gwarancyjna do wysokości jednego limitu (tj. do równowartości w złotych 100 000 euro).

Podmiot powstały w wyniku połączenia będzie stroną umów rachunków zawartych wcześniej pomiędzy deponentem a odpowiednio każdym bankiem lub każdą kasą przed ich połączeniem.

Łączące się banki i kasy mają obowiązek poinformować swoich klientów o połączeniu. Powinny to zrobić co najmniej na miesiąc przed planowanym połączeniem. Komisja Nadzoru Finansowego może wyznaczyć krótszy termin na takie powiadomienie.

Środki pieniężne objęte ochroną gwarancyjną zgromadzone w banku powstałym w wyniku połączenia innych banków, w wysokości przekraczającej limit gwarancji, mogą być wypłacone przez deponenta bez utraty naliczonych odsetek oraz ponoszenia opłat. Takiej wypłaty można dokonać w terminie 3 miesięcy od dnia powiadomienia o planowanym połączeniu.

Gdy środki deponenta objęte ochroną gwarancyjną zgromadzone w kasie na koniec dnia połączenia przekraczają limit gwarancji, deponent może je wypłacić bez ponoszenia kosztów. Takiej wypłaty można dokonać w terminie 3 miesięcy od dnia powiadomienia o połączeniu.

Powyżej opisane zasady mają także zastosowanie do zdarzeń takich jak:

  • przejęcie banku,
  • nabycie przedsiębiorstwa banku albo
  • przekształcenie kasy.